In 2019 studeerde ik af aan ArtEZ Arnhem, aan de internationale Master Artist Educator. Een opleiding waarvan ik van te voren niet had ingeschat dat het mij zoveel mooie inzichten zou brengen, een ander perspectief op de betekenis van 'kunst' dan ik had en een nieuwe richting in mijn (levens)werk.
Een Artist Educator zet kunst in om een verandering teweeg te brengen. Geen 'art pour le art' maar kunstbeoefening inzetten voor (persoonlijke) verandering. Ik zet nu mijn kunstenaarsmindset in om mensen te helpen een beeldtaal te vinden voor persoonlijke ervaringen en te spelen met zingevingsvragen.
Tijdens de studie onderzocht ik hoe een veilige ruimte kan worden gecreëerd voor het delen en onderzoeken van persoonlijke ervaringen doormiddel van dialoog en verbeelding. Hierin zette ik artistiek onderzoek naar zelfbewustzijn en identiteit centraal.
Door ervaringen met elkaar uit te wisselen en te verbeelden wordt verbinding gemaakt met de zelf, de ander, de wereld om ons heen. Beeldtaal is essentieel: Door te werken met natuurlijke en gevonden materialen als metaforen worden herinneringen opgeroepen en inzichtelijk gemaakt, en wordt er een taal gevonden voor ervaringen die in woorden alleen te kort schieten. We gaan in Beeldend Dialoog met elkaar.
Artist Educator identiteit
Als beeldend kunstenaar maak ik sinds mijn eerste studie (2010) o.a. ruimtelijke installaties en interventies met natuurlijke en gevonden materialen. Het proces van maken en ontwikkelen helpt mij om inzicht te krijgen in mezelf en de wereld om me heen. Een persoonlijk proces.
Vanuit mijn educatieve achtergrond weet ik mensen van verschillende leeftijden en achtergronden te enthousiasmeren, te verbinden en begeleiden in een vergelijkbaar gezamenlijk creatief proces.
Als ervaringsdeskundige in het leven met de chronische ziekte MS en kan ik mij goed verplaatsen in anderen die intense, levens veranderende gebeurtenissen hebben meegemaakt en meemaken. Daarom stimuleer een gelijkwaardige samenwerking van uitwisseling en verbinding waarin wij maken met elkaar. Ik sta bewust in de groep, en niet er buiten.

Géén therapie
Ik ben géén kunsttherapeut, ik biedt geen kant en klaar oplossingen voor het omgaan met persoonlijke problemen. Ik laat zien hoe kunstbeoefening en een kunstenaarsmindset mij hebben geholpen en helpen in het plaatsen en verwerken van persoonlijke ervaringen, en dat deel ik in mijn projecten met anderen.
In een uitwisseling heb ik zowel oog voor de vormgeving; de esthetiek, als voor het persoonlijke verhaal.

INSPIRATIEBRONNEN:
Kunstenaars:  Doris Salcedo, Mona Hatoum, Kandinsky, Francis Alys, Janet Cardiff & Georges Bures Miller, en nog vele anderen waarvan ik werk zie in musea, kunstplekken, festivals en andere contexten.
Theorie: Naast het boek 'Het is aan ons' (2020) van Merlijn Twaalfhoven over de kunstenaarsmindset maakte ik tijdens mijn master-studie in 2019 al eerder kennis met het werk van Teya Sepinuck en het 'Theater of Witness' (2013). Haar aanpak voor het werken met mensen met traumatische ervaringen en gemeenschappen op het toneel inspireerde mij in het ontwikkelen van een veilige ruimte voor het delen en onderzoeken van persoonlijke en gevoelige thema's. Voor het stimuleren van een gelijkwaardige uitwisseling basseer ik mij tevens op het concept horizontal relationship van Paolo Freire uit zijn boek 'Pedagogy of the Oppressed' (1970).

Groepsfoto studiegroep internationale Master Artist Educator, ArtEZ (Arnhem) jaar 2018-2019. Foto gemaakt in Belfast Noord-Ierland 2019 voor het werk van John Johnston, deel van de Belfast Peace Wall, Shankill Road.

Andere projecten >>

Back to Top